Koolhydraten, vetten en eiwitten

Diëten om af te vallen:
Er zijn vele 'succesvolle' diëten. Denk bijvoorbeeld aan Weight Watchers, het Sonja Bakker-dieet, South Beach dieet en Atkins dieet. In het begin val je af, maar in hetzelfde tempo kom je ook weer aan. Dit komt doordat de stofwisseling van slag raakt. Met als gevolg dat je lichaam meer voorraad gaat opslaan, voor slechte tijden. Een dieet met veel beperkingen is niet vol te houden. Na een maand of 3 verlangen de meeste mensen naar een normale maaltijd. Vaak is een dieet ook moeilijk te combineren met je sociale leven of je leefstijl.

Overgewicht en ondergewicht:
Je gewicht neemt toe als je via voeding meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. En je gewicht neemt dus af als je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt. 

Wanneer je energie-inname en energie-verbruik lange tijd niet in balans zijn krijg je dus te maken met over- of ondergewicht. In plaats van allerlei diëten te volgen, is het beter om inzicht te krijgen in de oorzaak van je gewichtsprobleem en dit succesvol aan te pakken.

Overgewicht en ondergewicht kunnen allerlei klachten al gevolg hebben.

Denk bij overgewicht bijvoorbeeld aan slaap-apneu, slechte conditie, diabetes, artrose, huid- en haarproblemen, hoge bloeddruk en een verhoogde kans op hartritmestoornissen.

Bij ondergewicht kun je denken aan vermoeidheid, bloedarmoede, botontkalking (osteoporose), maar ook een verminderde geestelijke conditie.

 De meest voorkomende oorzaken bij overgewicht zijn:

  • trage verbranding
  • traagwerkende schildklier
  • insulineresistentie 
  • koolhydraatverslaving
  • verminderd verzadigingsgevoel

De meest voorkomende oorzaken bij ondergewicht zijn:

  • snelle verbranding
  • snelwerkende schildklier
  • slecht gebit
  • te veel sporten
  • verkeerd zelfbeeld

Veel mensen kennen wel de woorden Koolhydraten, vetten en eiwitten, maar begrijpen niet goed het belang ervan. Koolhydraten en vetten worden vaak als de grote boosdoeners van overgewicht gezien. Dit is onterecht. Het zijn de belangrijkste brandstofleveranciers voor je lichaam. Het is dus zeer belangrijk dat je de juiste brandstof in je lichaam stopt. Als je de verkeerde brandstof in je auto doet krijg je ook problemen. Hij zal niet lang meer rijden, je auto raakt beschadigd van binnen. En wat een klus om de boel te herstellen, als dit nog mogelijk is.

Koolhydraten worden in het maag-darmkanaal afgebroken tot glucose (suikers) en in het lichaam direct verbrand óf opgeslagen als glycogeen in de spieren (80%) en de lever (20%).

Bij verbranding van 1 gram koolhydraten wordt er 4 kcal aan energie geleverd. 

Pas als er teveel koolhydraten worden genuttigd én alle spieren en lever gevuld zijn, wordt de glucose omgezet in vet en als reserve opgeslagen in het vetweefsel.

Vetten die niet worden gebruikt worden als reserve opgeslagen in het vetweefsel.

Bij verbranding van 1 gram vetten wordt er 9 kcal aan energie geleverd.

In vetten lossen vitamines A, D, E en K op en worden deze opgenomen in het bloed. Zonder voldoende gezonde vetten lossen deze vitamines dus niet op!

Eiwitten worden onder andere gebruikt als bouwstof voor nagels, haren, botten, pezen en spieren. Ook vormen ze bestanddelen van enzymen, hormonen en mineralen. Vetten zijn belangrijk bij herstel van ziekte, zwakte en (brand)wonden.

Bij verbranding van 1 gram eiwitten wordt er 4 kcal aan energie geleverd. 

Maar het kost het lichaam meer moeite om eiwitten als brandstof te gebruiken. Eiwitten worden meer als bouwstof gebruikt.